Optreden

Training mentoren en docenten

De methode van HartOptreden is erop gericht om de verantwoordelijkheid voor de oplossing van pestproblemen en uitsluiting bij de leerlingen in de klas te leggen. 25% van de klasgenoten (een aantal van 7 tot 9 leerlingen) wordt verantwoordelijk gemaakt voor het vervullen van de behoeftes van het pest-slachtoffer. Als het slachtoffer verdrietig is en bijvoorbeeld behoefte heeft aan respect en rust, dan vragen we aan de leerlingen wat zij gaan doen om deze behoeftes te vervullen. De groep leerlingen bestaat uit een aantal pesters, een aantal meelopers en een aantal sociaal vaardige leerlingen. Dat zijn leerlingen die een sterke invloed hebben in de klas en de dynamiek in beweging kunnen zetten. De kracht van de methode is dat de kwaliteiten van klasgenoten worden gemobiliseerd om de klas te doen kantelen naar een positiever klassenklimaat.

De methode bestaat uit een aantal trainingsonderdelen die deels in volgorde en deels parallel worden aangeleerd:

  • Onderdeel 1: het gesprek met de gepeste

In deze training oefen je met het vragen naar gevoelens en behoeftes van het slachtoffer. Wat gebeurt er in en buiten de klas waar hij of zij last van heeft? Hoe voelt dat? En welke behoeftes komen er in de knel?  Daarnaast leer je in deze training hoe je een goede groep samenstelt en hoe je een groepsgesprek voorbereidt.

  • Onderdeel 2: het groepsgesprek

In deze training oefen je hoe je een groepsgesprek kunt faciliteren. Het groepsgesprek bestaat uit een aantal fases:

-de inleiding waarin de gevoelens en behoeftes van het slachtoffer worden gedeeld,

-een deelronde over de vraag hoe het voor de groep is om te horen dat het met een groepsgenoot niet goed gaat,

-een ronde gericht op het delen van verantwoordelijkheid en

-een laatste ronde waarin tips worden verzameld voor het slachtoffer.

  • Onderdeel 3: het feedback gesprek met de gepeste.

In deze training oefen je met het geven van de feedbacktips die je uit het groepsgesprek hebt verzameld. Hoe zorg je ervoor dat de gepeste de tips kan horen en ook zelf verantwoordelijkheid neemt voor de verbetering van zijn of haar eigen situatie?

  • Onderdeel 4: het straftraject

In deze training leer je wanneer het groepsgesprek haar grenzen heeft bereikt en op welke wijze je effectief kunt straffen, zonder het contact met de leerling kwijt te raken.

  • Onderdeel 5: de theorie

In deze training leer je de achterliggende principes van HartOptreden. Hoe herken je in welke fase een groep zich bevindt? Hoe houd je klassendynamieken op een goede manier in de gaten? En hoe ga je om met mechanismen die pesten in stand houden zoals: het verzwijgen van pesten, het bagatelliseren van pestgedrag en het omstandereffect.

Om onderdelen 1 tot en met 5 aan te leren heb je minstens 4 dagdelen nodig van 4 uur.

 

  • Extra module: het conflictgesprek

In deze training leer je gesprekstechnieken om conflicten tussen leerlingen of bijvoorbeeld leerlingen en docenten op te lossen. Soms komen personen er samen in een conflict niet uit en heb je een extern iemand nodig om met hen mee te kijken. Hoe voer je een conflictgesprek? En wanneer kun je erop vertrouwen dat het conflict is opgelost?

 

Meer over Charel

“Onze overtuiging is heel eenvoudig: als een mens zich van meet af aan welkom voelt, opgroeit in een sfeer van liefde, openheid en respect voor zijn eigenheid, zich ontwikkelt in een stimulerende omgeving waar hij zich thuis voelt, leert zijn talenten te ontdekken en in praktijk te brengen (…), heeft hij geen reden om naar geweld te grijpen als hij zich wil uiten of wil voelen dat hij besta... Lees Meer.