Lezing groepsdynamiek
Leerlingen zitten hun hele schoolcarrière met anderen in groeps- of klassenverband.
In de ene groep worden leerlingen uitgesloten. In de andere groep hoort iedereen erbij.
In de ene groep worden leerlingen gepest. In de andere groep is er veel respect voor elkaar.
In de ene groep wordt de docent voortdurend getest en in de andere groep is er juist een prettige sfeer samen met de docent.
Iedereen heeft het meegemaakt dat er een hele prettige sfeer is en iedereen heeft het weleens meegemaakt dat de sfeer rot is.
De meeste leerlingen ondergaan dit soort dynamieken en hebben het idee dat ze er weinig invloed op hebben.
Maar is dat zo: heb je af en toe geluk en af en toe pech?
Of heb je stiekem veel meer invloed op de dynamiek dan je denkt?
Hoe ontwikkelen groepen zich en hoe kun je deze ontwikkelingen herkennen?
In deze lezing leer je meer over groepsdynamieken als pesten en uitsluiting, de rol van de leraar en meer.
Meer over Charel
“Onze overtuiging is heel eenvoudig: als een mens zich van meet af aan welkom voelt, opgroeit in een sfeer van liefde, openheid en respect voor zijn eigenheid, zich ontwikkelt in een stimulerende omgeving waar hij zich thuis voelt, leert zijn talenten te ontdekken en in praktijk te brengen (…), heeft hij geen reden om naar geweld te grijpen als hij zich wil uiten of wil voelen dat hij besta... Lees Meer.