Optreden

Dagprogramma ‘Grip op Gedoe’

Het programma bestaat uit een blok van 3 uur, dat we twee keer op een dag kunnen draaien.

Het eerste uur spelen we onze theatervoorstelling ‘Geen Therapie’ over mentaal welzijn gevolgd door een nagesprek. De voorstelling eindigt er mee dat de acteurs (Charel en Menno) uit hun rol stappen en als zichzelf iets delen over problemen waar ze zelf mee geworsteld hebben in hun leven. Hier sluiten (vooraf voorbereid) de mentoren en pedagogisch medewerkers op aan, die (hopelijk) ook iets willen delen over hun eigen ervaringen. Vervolgens begeleiden we een nagesprek met de leerlingen over wat ze herkennen in de voorstelling.

Na een korte pauze geven we de volgende twee uur de training ‘Grip op Gedoe’, over het leren omgaan met problemen in het leven. We werken aan thema’s als: ‘hoe ga je om met somberheid?’; ‘hoe ga je om met stress?’; ‘hoe pak je problemen aan?’; ‘hoe ondersteun je vrienden als ze het moeilijk hebben?’; ‘wat doe je met boosheid en agressie?’; ‘hoe ga je om met eenzaamheid?’.

Tijdens deze training leren we de leerlingen een methode om problemen in hun leven te analyseren, te leren benoemen wat ze daarbij voelen, te ontdekken welke behoeftes daarachter schuilgaan, en dan pas te onderzoeken welke oplossingsrichtingen er zijn. Deze methode lijkt heel goed aan te sluiten op de training verbindend communiceren.

De doelen van de voorstelling en de training zijn de volgende:

-om mentale problemen te normaliseren

-om te laten zien dat je als leerling nooit alleen bent met waar jij mee zit

-dat je een methode en taal kunt leren om daar voor jezelf en met elkaar mee te werken

-dat alle leerlingen uit een klas dit aangeboden krijgen, zodat ze elkaar kunnen ondersteunen en mogelijk helpen en ook iets meer van elkaar ontdekken wat er speelt.

Meer over Charel

“Onze overtuiging is heel eenvoudig: als een mens zich van meet af aan welkom voelt, opgroeit in een sfeer van liefde, openheid en respect voor zijn eigenheid, zich ontwikkelt in een stimulerende omgeving waar hij zich thuis voelt, leert zijn talenten te ontdekken en in praktijk te brengen (…), heeft hij geen reden om naar geweld te grijpen als hij zich wil uiten of wil voelen dat hij besta... Lees Meer.