Coachgesprekken
HartOptreden coacht verschillende doelgroepen binnen en buiten het onderwijs.
Afdelingsleiders/Teamleiders: de rol van afdelingsleider in een school is een pittige rol. Afdelingsleiders maken namelijk deel uit van meerdere teams: een MT of schoolleiding en (vaak meerdere) docenten- of mentorenteams. Een belangrijke vraag voor afdelingsleiders is: hoe zorg ik aan de ene kant dat ik deel uitmaak van de verschillende teams en aan de andere kant een zekere autonomie en zelfstandigheid bewaar. Afdelingsleiders worden systemisch gecoacht. Dat houdt in dat zij door het herkennen en veranderen van de eigen (gedrags-)patronen anderen stimuleren hun gedrag ook te veranderen.
Docenten: om de zoveel tijd worstelen docenten met een bepaalde klas. Veel docenten stellen zichzelf de vraag: “hoe komt het dat ik met alle klassen goed vooruit kom en dat het met deze ene klas niet lukt?” Vaak denken docenten dat het aan deze specifieke klas moet liggen. In sommige gevallen is dat zo. Maar soms is het ook zo dat de docent met die moeilijke klas iets moeilijks in zichzelf tegen komt. In coachingsgesprekken wordt samen gezocht naar datgeen waar de docent in zichzelf/ in haar rol tegen aan loopt. Daarnaast wordt samen gezocht naar oplossingen. Deze oplossingen kunnen in de docent liggen, maar het kan ook zijn dat de dynamiek van deze klas voor veel docenten lastig is. Dan kan gezocht worden naar een gezamenlijke oplossing. Het coachingstraject start met het bijwonen van een aantal lessen. Vervolgens worden doelen geformuleerd. En dan start het traject.
Mentoren: mentoren hebben een speciale rol naar hun mentorgroep. Mentoren kijken naar resultaten, houden het persoonlijke welzijn van hun mentorleerlingen in de gaten en spelen een centrale rol in de groepsdynamiek. Zij bewaken of iedereen erbij hoort, of er respect voor elkaar is in de groep en of de groep een goede band heeft met alle docenten. HartOptreden kan mentoren coachen op sociaal-emotionele vaardigheden en op het verbeteren van de groepsdynamiek. Met wat meer afstand wordt samen gekeken naar de mentorklas en wordt gereflecteerd op de groep en op de eigen rol als mentor
Meer over Charel
“Onze overtuiging is heel eenvoudig: als een mens zich van meet af aan welkom voelt, opgroeit in een sfeer van liefde, openheid en respect voor zijn eigenheid, zich ontwikkelt in een stimulerende omgeving waar hij zich thuis voelt, leert zijn talenten te ontdekken en in praktijk te brengen (…), heeft hij geen reden om naar geweld te grijpen als hij zich wil uiten of wil voelen dat hij besta... Lees Meer.