Groepsdynamiek

Teamcoaching

Groepsdynamieken kunnen vastlopen in klassen, maar ook docententeams kunnen te maken krijgen met thema’s als veiligheid, vertrouwen, jezelf kunnen zijn, leiderschapsissues, et cetera. Teamcoaching staat in het teken van teambuilding. Aan de hand van geweldloze communicatie, feed-backregels, groepsdynamiek en didactische werkvormen leren groepsleden over groepsontwikkeling terwijl ze bouwen aan hun eigen team. Namelijk: hoe veiliger een docententeam wordt, hoe veiliger een school wordt.

De eerste bijeenkomst met het team bestaat uit drie onderdelen:

-Een theoretisch deel over de fasen van groepsdynamiek en welke thema’s in verschillende fasen spelen.

-Het delen van de analyse van de quick-scan en het verder onderzoeken van de kernbehoeftes van de groep.

-Het samen vaststellen van het doel van de volgende bijeenkomsten. Een aantal voorbeelden:

*het is ons streven dat iedereen van het team zich lid voelt van de groep en volwaardig meedoet;

*we gaan de komende weken werken aan de veiligheid in de groep, daarvoor willen we zorgen dat er niet meer wordt geroddeld;

*we willen een team waarin ieder groepslid zich vrij en uitgenodigd voelt om teamleden persoonlijk en in de groep feedback te geven en gaan daar ook mee oefenen.

*we willen van een team dat continue met elkaar strijd, naar een meer opbouwende sfeer.

 

De volgende 3 of 4 bijeenkomsten hebben terugkerende onderdelen:

  • Feedbacktraining: hoe geef je goede feedback/ hoe vraag je feedback.
  • Groepsproces: hoe gaat het op dat moment met de dynamiek van de groep en wat is er nodig?
  • Theorie : hoe werkt groepsdynamiek en hoe kun je werken aan de dynamiek met leerlingen.

In één van de bijeenkomsten wordt ook aandacht besteed aan een kwaliteitenanalyse. Welke bijdrage levert ieder groepslid en kan hij/zij leveren?

 

Als laatste is het mogelijk voor teamleden om individuele coaching te krijgen. Die coaching kan gaan over de rol die iemand speelt in de grotere groep, maar kan ook gaan over het lesgeven zelf. Daarvoor wordt meegelopen met een les of een lesonderdeel en daarover wordt vervolgens feedback gegeven.

Meer over Charel

“Onze overtuiging is heel eenvoudig: als een mens zich van meet af aan welkom voelt, opgroeit in een sfeer van liefde, openheid en respect voor zijn eigenheid, zich ontwikkelt in een stimulerende omgeving waar hij zich thuis voelt, leert zijn talenten te ontdekken en in praktijk te brengen (…), heeft hij geen reden om naar geweld te grijpen als hij zich wil uiten of wil voelen dat hij besta... Lees Meer.