Groepsdynamiek

Teamduiding

“Een groep groeit door voorspelbare fases van groepsdynamiek, die een voorspelbare impact hebben op leden van de groep.” Yvonne M. Agazarian.

Maar hoe ontdek je in welke fase het team of de klas zit waar jij mee werkt? Dat is nog niet zo gemakkelijk. HartOptreden heeft daarvoor twee mogelijke werkwijzen ontwikkeld. De quickscan is geschikt om groepen te duiden. Het systeemonderzoek is meer geschikt als je persoonlijk worstelt met een groep en meer naar je eigen rol wilt kijken.

Quickscan 

Een quickscan houdt in dat er een dagdeel interviews worden gehouden met een aantal leden van de groep en een aantal betrokkenen. Vervolgens wordt er een analyse gemaakt van de gesprekken en worden de belangrijkste groepsdynamische thema’s vastgesteld en gedeeld.

Als je de dynamiek in een klas wilt duiden, dan wordt gesproken met een aantal leerlingen, een aantal docenten, de mentor en mogelijk de zorgcoördinator. Maar een quickscan kan ook gebruikt worden om de dynamiek in een groter of kleiner team te duiden. Dan wordt gesproken met een aantal docenten, een aantal schoolleiders en een aantal OOP-ers.

Systeemonderzoek

Een systeemonderzoek wordt ingezet als je persoonlijk worstelt met een groep en wilt onderzoeken wat jij kunt doen om het probleem op te lossen. Voorbeelden van vragen:

*je bent teamleider van een mentorenteam waarin veel geroddeld wordt en wilt dat dit stopt.

*als docent heb je 1 klas die het bloed onder je nagels vandaan haalt en je snapt niet waarom en hoe je de sfeer beter krijgt.

*als mentor lukt het je niet om goed contact te krijgen met een groepje meiden. Wat kun je doen?

In het systeemonderzoek kun je aan de hand van een aantal groepsdynamische vragen en evt met behulp van representanten helder krijgen wat je te doen staat. Gezocht wordt welke kwaliteiten je meer moet inzetten zodat je het probleem met jouw groep oplost.

Meer over Charel

“Onze overtuiging is heel eenvoudig: als een mens zich van meet af aan welkom voelt, opgroeit in een sfeer van liefde, openheid en respect voor zijn eigenheid, zich ontwikkelt in een stimulerende omgeving waar hij zich thuis voelt, leert zijn talenten te ontdekken en in praktijk te brengen (…), heeft hij geen reden om naar geweld te grijpen als hij zich wil uiten of wil voelen dat hij besta... Lees Meer.